ClassicBox
Opublikowano - 24 września 2024Ami się podoba- test Citroën Ami 8- Antoni Hartman
Motoryzację bloku wschodniego mocno krytykuje się między innymi, za produkowanie aut przestarzałych, pogrobowców poprzednich epok nieprzystających do lat w których powstawały.
Niejednokrotnie są to słuszne uwagi, ale często zapomina się w nich o tym, że w kategorii aut tanich na zachodzie bywało nie raz podobnie.
Taki Citroën Ami schodzący z rynku u progu lat 80, musiał stanowić ciekawy widok obok Fiatów 127, czy pierwszych Golfów, nie mówiąc już o jego poprzedniku, 2CV, które otarło się o lata 90!
Spis treści
- Narodziny Ami 6 – Kontrowersyjny początek
- Ami 8 – Ewolucja modelu
- Francuski marketing Citroëna Ami 6
- Przejście do Ami 8 – Nowa era
- Heuliez i zmiany w Citroënie Ami 8
- Mechanika i zawieszenie Ami 8
- Zakończenie produkcji Ami 8
- Wnętrze i design Citroëna Ami 8
- Citroën Ami 8 na drodze – Jak to się prowadzi?
- Podsumowanie – Dlaczego Ami 8 to wyjątkowy klasyk?
Narodziny Ami 6 – Kontrowersyjny początek
Citroën Ami 6, poprzednik Ami 8, zaprojektowany przez legendarnego Flaminio Bertoniego, zadebiutował w 1961 roku. Design pojazdu wzbudzał kontrowersje, a najbardziej charakterystycznym elementem był ujemny kąt tylnej szyby, który miał praktyczne zastosowanie – zapobiegał brudzeniu szyby i zwiększał przestronność wnętrza. Sam Bertoni opisał projekt Ami 6 jako swoje „opus magnum”, lecz nie wszyscy klienci byli zachwyceni. W odpowiedzi na krytykę, Citroën wprowadził wersję kombi, co znacznie zwiększyło sprzedaż.
Ami 8 – Ewolucja modelu
W 1969 roku Citroën postanowił unowocześnić swój model, wprowadzając Ami 8. Choć nie był to zupełnie nowy projekt, samochód zyskał nowe, prostsze linie oraz bardziej nowoczesny wygląd, co miało na celu przyciągnięcie szerszej grupy odbiorców. Wersja ta stała się mniej kontrowersyjna, a bardziej funkcjonalna, choć nie dorównała popularności Ami 6.
Francuski marketing Citroëna Ami 6
Citroën miał unikalne podejście do marketingu, kierując swój model głównie do kobiet. W reklamach podkreślano zarówno praktyczność auta dla rodziny, jak i nowoczesny styl życia, w który idealnie wpisywał się Ami 6. Nawet Yvonne de Gaulle, żona prezydenta Francji, wybrała ten model jako swój prywatny samochód.
Przejście do Ami 8 – Nowa era
W marcu 1969 roku Citroën zaprezentował Ami 8 na targach w Genewie. Mimo że firma określała go jako nowy model, był to raczej głęboki lifting Ami 6, który dostosował samochód do realiów końca lat 60. Nowa wersja pozbyła się najbardziej kontrowersyjnych elementów, co miało zwiększyć sprzedaż.
Heuliez i zmiany w Citroënie Ami 8
Za zmiany w Ami 8 odpowiadała firma Heuliez która zamontowała metalowy dach oraz zredukowała zbędne ozdoby. Usunięto również ujemny kąt tylnej szyby, który miał zastosowanie w Ami 6. Dzięki tym zabiegom samochód stał się bardziej nowoczesny, choć mechanicznie pozostał wierny swoim korzeniom z modelu 2CV.
Mechanika i zawieszenie Ami 8
Ami 8, mimo że pozostał prostym pojazdem, zyskał na stabilności. Nowe teleskopowe amortyzatory i drążki reakcyjne znacząco poprawiły właściwości jezdne, eliminując nieprzyjemne przechyły, które były charakterystyczne dla wcześniejszych modeli Citroëna. Mimo to samochód nadal zachowywał typowy dla marki komfort jazdy.
Zakończenie produkcji Ami 8
Produkcja Citroëna Ami 8 zakończyła się w 1978 roku. Model został zastąpiony przez Citroëna Visę, ale nie powtórzył on sprzedażowego sukcesu swojego poprzednika. Niemniej jednak, Ami 8 nadal cieszył się uznaniem, zwłaszcza wśród dziennikarzy, którzy podkreślali jego komfort i prostotę konstrukcji.
Wnętrze i design Citroëna Ami 8
Design Ami 8 jest do dziś uznawany za wyjątkowy. Charakterystyczne „uśmiechnięte” przednie światła oraz obniżenie maski sprawiają, że samochód wyróżnia się na drodze. Wnętrze, choć skromne, było pełne nietypowych rozwiązań, takich jak charakterystyczna kierownica czy prosty, ale funkcjonalny układ wskaźników. Największym atutem wnętrza była jednak jego przestronność i wygodne, miękkie fotele.
Citroën Ami 8 na drodze – Jak to się prowadzi?
Pod względem prowadzenia, Citroën Ami 8 nie jest już autem na miarę dzisiejszych standardów, ale nadal dostarcza unikalnych wrażeń. Zawieszenie jest niezwykle komfortowe, tłumiąc większość nierówności, choć duże przechyły w zakrętach są odczuwalne. Silnik o mocy 32 KM jest ekonomiczny, spalając zaledwie 6,4 l/100 km, a przy tym dostarcza niezapomnianych doznań akustycznych.
Podsumowanie – Dlaczego Ami 8 to wyjątkowy klasyk?
Citroën Ami 8 to idealny samochód dla miłośników samochodów klasycznych. Jego wyjątkowy design, komfort jazdy oraz prostota konstrukcji sprawiają, że przyciąga wzrok nawet tych, którzy nie interesują się motoryzacją. Mimo że jest to auto z innej epoki, nadal może być użytkowane na co dzień, co udowodnił jego właściciel, przejeżdżając nim ponad 2000 km w dwa tygodnie.